RECOMANDĂRI
privind abordarea situaÈ›iilor în care operatorii economici
refuză emiterea È™i înmânarea bonurilor fiscale
Potrivit prevederilor Ordonanţei de urgență a Guvernului nr.28/1999 :
1. Este interzisă emiterea È™i înmânarea către clienÈ›i a altor documente care atestă plata contravalorii bunurilor sau serviciilor prestate, în afara bonurilor fiscale;
2. În cazul în care clientul nu primeÈ™te bonul fiscal sau primeÈ™te un alt document decât bonul fiscal, acesta are obligaÈ›ia de a solicita emiterea È™i înmânarea bonului fiscal;
3. În cazul refuzului de a emite È™i înmâna bonul fiscal, clientul poate beneficia de bunul achiziÅ£ionat sau de serviciul prestat fără plata contravalorii acestuia.
4. Operatorii economici sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil un anunţ detaliat de atenţionare a clienţilor cu privire la obligaţia respectării dispoziţiilor legale menționate mai sus.
Ministerul FinanÈ›elor Publice recomandă clientilor, cărora un operator economic le refuză emiterea È™i respectiv înmânarea bonului fiscal, să abordeze următoarea conduită :
- Să solicite în mod expres eliberarea È™i înmânarea bonului fiscal în situaÈ›ia în care acesta nu este înmânat din proprie iniÈ›iativă de comerciant;
- Să aÈ™tepte un interval rezonabil de timp care să permită operatorului economic efectuarea operaÈ›iunilor de eliberare È™i respectiv de înmânare a bonului fiscal, în funcÈ›ie de situaÈ›ia concretă în care se află, respectiv un magazin, un restaurant, o unitate de prestări servicii, etc.;
- Să nu părăsească unitatea comercială înainte de a apela serviciul TelVerde;
- În cazul unui refuz al comerciantului să invoce dreptul legal pe care îl are de a primi un bon fiscal, de a participa la loteria bonurilor fiscale È™i de a beneficia de bun sau serviciu fără plata contravalorii acestuia;
- În cazul în care nici în urma acestor demersuri nu primeÈ™te un bon fiscal, indiferent de motivul invocat de comerciant (nu are casă de marcat, aceasta nu este fiscalizată sau este defectă) să apeleze telefonul TelVerde 0800.800.085, care asigură posibilitatea sesizării, 24 de ore din 24, a unui operator din cadrul DirecÈ›iei generale antifraudă fiscală - ANAF, unde poate semnala nerespectarea legii fiscale de către comerciant;
- Sesizarile anonime nu vor fi preluate;
- AtenÈ›ie! În cazul în care casa de marcat este defectă, comerciantul poate înmâna clientului o chitanță, precum È™i factură la cererea acestuia;
- Plata contravalorii bunului sau serviciului trebuie făcută concomitent cu înmânarea bonului fiscal.
