Întrebări și Răspunsuri RO e-Transport

 

 

 

 

Întrebare

Răspuns

1

Cum poate raporta în E-transport “furnizorul” în cazul unei livrări intracomunitare cu condiÈ›ie de transport ExWorks? De exemplu: A vinde produsele lui B È™i B se ocupă de transportul acestora din România în celălalt stat membru. Cine declară în E-transport? A(furnizorul) sau B(cumpărătorul care are relaÈ›ia de transport)? Și dacă A declară, de unde are el informaÈ›iile despre transport?

 În cazul livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR), art. 8 alin. (1) lit. c) din OrdonanÈ›a de Urgență a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naÅ£ional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport ÅŸi de abrogare a art. XXVIII din OrdonanÅ£a de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative[1] (OUG nr. 41/2022), stabileÈ™te obligaÅ£ia declarării în Sistemul RO e-Transport în sarcina furnizorului din România. În cazul din exemplu furnizorul va declara transportul BRFR în RO e-Transport. Pentru aceasta furnizorul se va îngriji să intre în posesia datelor referitoare la numărul de înmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul său comercial. Uzual, eliberarea bunurilor din gestiunea proprie este făcută de furnizor (sau de reprezentanÈ›ii acestuia), ocazie în care acesta are posibilitatea de a intra în posesia datelor referitoare la numărul de înmatriculare al mijlocului de transport È™i după caz are chiar obligaÈ›ia de a completa respectivele date în documentele de transport.

2

Cum poate raporta în E-transport “beneficiarul” în cazul unei achiziÈ›ii intracomunitare cu condiÈ›ie de transport DDP? De exemplu: A vinde produsele lui B È™i A se ocupă de transportul acestora din alt stat membru în România. Cine declară în E-transport? A (furnizorul care are relaÈ›ia de transport) sau B (cumpărătorul)? Și dacă B declară, de unde are el informaÈ›iile despre transport?

În cazul achiziÈ›iilor intracomunitare de BRFR, art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022, stabileÈ™te obligaÅ£ia declarării în Sistemul RO e-Transport în sarcina beneficiarului din România. În cazul exemplului beneficiarul va declara transportul BRFR în RO e-Transport. Pentru aceasta beneficiarul se va îngriji să intre în posesia datelor referitoare la numărul de înmatriculare a mijlocului de transport de la partenerul său comercial. În acest sens beneficiarul are la dispoziÈ›ie perioada de la încărcarea mijlocului de transport în statul membru al partenerului comercial până la prezentarea mijlocului de transport în punctul de trecere a frontierei pe sensul de intrare în România.

3

În situaÈ›ia în care o societate contractează transportatorul A care subcontractează serviciile la transportatorul B, ce se va declara în câmpurile Cod Transportator/Denumire Transportator? Datele Transportatorului A, cu care a contractat cel ce trebuie să declare transportul sau datele transportatorului B care efectueaza efectiv transportul?

Art. 8 alin (3) din OUG nr. 41/2022 prevede că prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informaÅ£ii către părÅ£ile implicate în transportul pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din România altele decât declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarată pentru începerea transportului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport È™i codul UIT. În situaÈ›ia în care transportatorul menÈ›ionat în sistemul RO e-Transport este din România, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informaÈ›ii referitoare la transportul BRFR.

4

O companie care comercializează cadouri (de tipul: cadouri Crăciun în care sunt incluse È™i produse cu risc (băuturi alcoolice) È™i produse fără risc (ciocolată, etc) se consideră că trebuie să raporteze transportul acestora în RO e-Transport? Dacă da, ce greutate netă È™i brută se va declara în platformă? Doar cea de la produsele cu risc din cadou sau È™i de la cele fără risc?

Conform art. 12 din OUG 41/2022 ”În cazul în care sunt transportate atât bunuri cu risc fiscal ridicat, cât ÅŸi alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat stabilite în acest sens prin ordin al preÅŸedintelui AgenÅ£iei NaÅ£ionale de Administrare Fiscală, utilizatorii prevăzuÅ£i la art. 8 alin. (1) au obligaÅ£ia să declare în Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate ...”. Astfel, în sistemul RO e-Transport se va declara greutatea bunurilor pe fiecare categorie NC a bunurilor transportate cu condiÈ›ia ca BRFR transportate să îndeplinească condiÈ›iile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare È™i funcÈ›ionare a sistemului naÈ›ional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport[2].

5

Transportatorul înregistrat în sistem poate fi casa de expediÈ›ii în cazul în care angajează transportul în numele expeditorului?

Art. 8 alin. (3) din OUG nr. 41/2022 prevede că prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informaÅ£ii către părÅ£ile implicate în transportul pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din România altele decât declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarată pentru începerea transportului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport È™i codul UIT. În situaÈ›ia în care transportatorul menÈ›ionat în sistemul RO e-Transport este din România, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informaÈ›ii referitoare la transportul BRFR.

6

Dacă o  societate de transport (case de expeditii) deÈ›ine vehicule rutiere de transport cu o masă maximă autorizată peste 3.5t È™i emite facturi către persoane juridice pentru prestările de servicii trebuie sa se înscrie în e-transport?

Nu, cu excepÈ›ia cazurilor în care transportatorul cumulează una dintre calitățile menÈ›ionate la art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022. Prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat prevăzute în Ordinul PreÈ™edintelui ANAF nr. 802/2022 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport[3].

 

7

Cine, când È™i cum solicită generarea UIT-ului pentru achiziÈ›iile intracomunitare, È›inând cont de faptul că logisticienii externi nu avizează clientul român în momentul intrării pe teritoriul României, dar UIT-ul trebuie obÈ›inut la intrarea în È›ară?

Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG 41/2022, în cazul achiziÈ›iilor intracomunitare de BRFR codul UIT va fi obÈ›inut de beneficiar. Astfel, după obÈ›inerea codului UIT acesta poate fi comunicat furnizorului în vederea preluării pe documentul de transport până la intrarea vehiculului pe teritoriul României.

8

De clarificat dacă transporturile de bunuri între depozitele unei companii sau între depozitele È™i magazinele aceleiaÈ™i societăți pe bază de aviz se raportează în E-Transport. În cazul în care există această obligaÈ›ie, în care din situaÈ›iile de la art. 8 OUG nr.41/2022 s-ar încadra această raportare?

În cazul expus furnizorul (compania care deÈ›ine bunurile respective) va obÈ›ine un cod UIT pentru fiecare transport care conÈ›ine bunuri cu risc fiscal ridicat (BRFR) efectuat între depozitele È™i magazinele sale. Conform art. 2 pct.(9) lit. f) coroborat cu art.8 lit. c) din OUG 41/2022, obligaÅ£ia declarării în Sistemul RO e-Transport revine furnizorului din România, în cazul tranzacÅ£iilor interne.

9

UIT trebuie înscris pe aviz de însoÈ›ire/factură?

Conform prevederilor art. 8 alin. 2 din OUG nr. 41/2022, ”Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil ÅŸi fără ÅŸtersături sau adăugări.”

 

10

Transportatorul înregistrat în sistem poate fi casa de expediÈ›ii în cazul în care angajează transportul în numele expeditorului? De clarificat È™i situaÈ›ia în care transportatorul cu care furnizorul are contract (vendorul) are subcontractori cu care vor livra marfa. Sistemele interne nu conÈ›in date legate de subcontractori ci doar datele titularului contractului. Este posibil  ca în codul unic UIT să se regăsească denumirea titularului contractului È™i nu a subcontractorilor acestuia?

Art. 8 alin (3) din OUG nr. 41/2022 prevede că prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informaÅ£ii către părÅ£ile implicate în transportul pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Astfel, sistemul va notifica prin intermediul SPV, persoanelor din România altele decât declarantul, o serie de date referitoare la transport: declarant, transportator, beneficiar, data declarată pentru începerea transportului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport È™i codul UIT. În situaÈ›ia în care transportatorul menÈ›ionat în sistemul RO e-Transport este din România, atunci acesta va fi notificat de sistem cu informaÈ›ii referitoare la transportul BRFR.

11

Cum este abordată situaÈ›ia când un transport este organizat printr-o reÈ›ea de transport care presupune transbordări în depozite de cross-dock È™i încărcări pe maÈ™ini multiple?

Indiferent de tehnica de livrare, transporturile ce îndeplinesc condiÈ›iile din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022, prevăzut la art 15. alin (1) al OUG 41/2022, trebuie declarate în sistemul RO e-Transport. Codul UIT va fi obÈ›inut pentru fiecare autovehicul care transportă BRFR.

12

O societate care prestează servicii de transport intern și internațional de produse cu risc fiscal ridicat are obligație de declarare Ro e-Transport? Marfa nu este proprietatea firmei de transport, aceasta doar prestează serviciul de transport.

Nu, cu excepÈ›ia cazurilor în care transportatorul cumulează una dintre calitățile menÈ›ionate la art. 8 alin. (1) din OUG nr.41/2022.

13

O societate comercială care prestează servicii de manoperă (lohn) trebuie să se înregistreze în sistemul RO E-transport pentru transporturile cu camioane din UE/NON UE de materii prime ÅŸi auxiliare necesare confecÅ£ionării produselor? Dar în cazul livrărilor interne sau UE/NON UE cu camioanele a produselor confecÅ£ionate? Care este procedura de înregistrare în RO E-transport ÅŸi de obÅ£inere a codului UIT în situaÅ£iile menÅ£ionate?

Materiile prime È™i auxiliare care se încadrează în categoriile BRFR, transportate dintr-un stat membru în România spre prelucrare în cadrul unor operaÈ›iuni comerciale reprezentând un nontransfer (conform art. 270 alin. 12 lit. f) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările È™i completările ulterioare) se declară în sistemul RO e-Transport. În acest sens declarantul va selecta în aplicaÈ›ia informatică Tip operaÈ›iune AIC – AchiziÈ›ie intracomunitară, urmând ca în câmpul Scopul operaÈ›iunii să selecteze opÈ›iunea Nontransfer – Bunuri prelucrate în sistem lohn. Similar se va proceda È™i în cazul expedierii produselor rezultate care se încadrează în categoriile BFRF.

14

În cazul transporturilor care nu sunt aferente unei Livrari intracomunitare, astfel cum este ea definită de legislaÈ›ia de TVA, cum se va proceda? Exemplu: transportul produselor finite (ce pot fi îmbracăminte, încălțăminte) pentru operaÈ›iunile de lohn, din România (stat membru de procesare) în alt stat membru al contractorului reprezintă un NON-TRANSFER din perspectiva legislaÈ›iei de TVA, nu o livrare intracomunitară. Va trebui acest transport raportat în aplicaÈ›ia RO E-transport? Și dacă da, pe ce tip de operaÈ›iune?

Transportul unor bunuri mobile corporale din categoria BRFR din România în alt stat membru în cadrul unor operaÈ›iuni comerciale reprezentând un nontransfer (conform art. 270 alin. 12 lit. f) din Legea nr.227/2015 din Codul fiscal, cu modificările È™i completările ulterioare) se declară în sistemul RO e-Transport. În acest sens declarantul va selecta în aplicaÈ›ia informatică Tip operaÈ›iune = LIC – Livrare intracomunitară, urmând ca în câmpul Scopul operaÈ›iunii să selecteze opÈ›iunea Nontransfer – Bunuri prelucrate în sistem lohn. Similar se va proceda È™i în cazul BRFR intrate în RO în vederea prelucrării acestora.

15

Dacă o societate deÈ›ine basculante cu masa maximă autorizată de 7,5 tone È™i le închiriază la o societate comercială care face lucrări de construcÈ›ii (evacuări deÈ™euri, pământ, cară asfalt etc.) trebuie să se înscrie în RO e-transport?

 

Sistemul RO e-Transport nu reprezintă un sistem de evidență în care anumiÈ›i contribuabili trebuie să se înscrie. Raportat la activitatea de închiriere a mijloacelor de transport rutier, societatea nu are  obligaÈ›ii în ceea ce priveÈ™te sistemul RO e-Transport, mai puÈ›in în cazul în care îndeplineÈ™te È™i calitatea de furnizor sau beneficiar, după caz, al unor BRFR. În OUG nr.41/08.04.2022, art.8, alin.(1), lit. a)-d) se specifică exact utilizatorii care au obligaÈ›ia declarării în RO e-Transport. În niciuna din situaÈ›ii nu se regăseÈ™te firma de transport.

16

Sistemul RO e-Transport vizează și relațiile B2C, B2G?

Actele normative care reglementează sistemul RO e-Transport nu prevăd anumite tipuri de relaÈ›ii comerciale. Astfel, în sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate transporturile cu BRFR care îndeplinesc condiÈ›iile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022. ExcepÈ›iile sunt prevăzute la art. 16 din OUG 41/2022.

17

Începând cu ce dată operatorii în relaÅ£ia B2B ÅŸi B2G au obligaÅ£ia emiterii în sistemul Ro e-transport?

 

Conform prevederilor art. 9 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 utilizatorii sunt obligaÅ£i să declare în Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel încât să poată fi identificate prin codul UIT, începând cu data de 1 iulie 2022. Precizăm că actele normative care reglementează sistemul RO e-Transport nu prevăd anumite tipuri de relaÈ›ii comerciale (B2B sau B2G).

18

O societate comercializează echipamente de lucru pentru protecÅ£ia muncii (produse cu risc fiscal ridicat – îmbrăcăminte, încălţăminte). O parte din produsele comercializate sunt achiziÅ£ionate intracomunitar. Transportul pentru aceste produse este asigurat de furnizor. Este necesar să utilizăm noi ca beneficiar (destinatar) sistemul Ro e-transport?

Conform art. 8 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 41/2022 obligaÅ£ia declarării în Sistemul RO e-Transport revine beneficiarului din România, în cazul achiziÅ£iilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat.

19

Pentru livrările intracomunitare transportul se efectuează printr-un curier cu care o societate are  contract, iar pentru fiecare livrare de acest gen se întocmeÈ™te AWB (nu CMR). Este necesar ca societatea, în calitate de furnizor (expeditor), să utilizeze sistemul RO e-Transport?

Dacă bunurile livrate intracomunitar includ BRFR cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puÈ›in unei relaÈ›ii comerciale care face obiectul transportului, (art. 1 alin (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022), furnizorul are obligaÈ›ia declarării în Sistemul RO e-Transport È™i obÈ›inerii codului UIT (art. 8 alin. (1) lit. c) din OUG 41/2022). Codul UIT va fi înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil ÅŸi fără ÅŸtersături sau adăugări  (art. 8 alin. (2) din OUG 41/2022).

20

Pentru livrările în interiorul ţării este necesar să înregistrăm transporturile în sistemul RO e-Transport?

Transportul de bunuri mobile corporale din categoria BRFR, desfășurat pe teritoriul României, se declară în RO e-Transport dacă respectivele bunuri se încadrează în condiÈ›iile prevăzute la art. 1 alin. (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022. Utilizatorii ce au obligaÈ›ii de declarare sunt prevăzuÈ›i în OUG 41/2022, art.8, alin. 1, lit. a-d.

21

În situaÈ›ia în care furnizorul nu pune la dispoziÈ›ia transportatorului codul UIT aferent bunurilor transportate, pentru înscrierea pe CMR până la punerea efectivă în miÅŸcare a vehiculului È™i pentru a-l prezenta la solicitarea organului de control, atunci transportatorul este supus sancÈ›iunilor prevăzute de OUG nr.41/2022 sau răspunderea revine integral furnizorului?

Conform art. 8 alin. (2) din OUG nr. 41/2022, ”Utilizatorii prevăzuÅ£i la alin. (1) sunt obligaÅ£i să pună la dispoziÅ£ia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în miÅŸcare a vehiculului, după caz”. Nerespectarea obligaÈ›iei de punere la dispoziÈ›ie a codului UIT se sancÈ›ionează în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) lit. c) din OUG nr.41/2022.

22

Ce documente/date se introduc atunci când se solicită codul UIT?

Conform art. 4 alin. (1) din OUG nr.41/2022, sistemul RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor ÅŸi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile ÅŸi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare ÅŸi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum ÅŸi codul UIT generat. AplicaÈ›ia informatică dedicată este disponibilă în SpaÈ›iul Privat Virtual.

23

O societate realizează achiziţie intracomunitară de bunuri prin coletărie. Unele bunuri sunt cu risc fiscal ridicat. Societatea nu deţine mijloc de transport şi nici informaţii cu privire la data ridicării coletului.

Întrebare: Societatea are obligaÅ£ia să declare în Sistemul RO e-Transport această achiziÅ£ie intracomunitară?

Beneficiarul BRFR provenite din achiziÈ›ii intracomunitare are obligaÅ£ia să declare în sistemul RO e-Transport date cu privire la tranzacÈ›ia efectuată dacă sunt îndeplinite condiÈ›iile de masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puÈ›in unei relaÈ›ii comerciale care face obiectul transportului. ( art. 1 alin (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022).

 

24

În sistemul RO e-Transport este obligatorie declararea datelor referitoare la transportul naÈ›ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat între doua locaÈ›ii aparÈ›inând aceleiaÈ™i societăți (de exemplu, transportul de ape minerale efectuat de la depozitul la magazinul aceleiaÈ™i societăți) indiferent că este efectuat de societate cu vehiculele proprii sau efectuat de un operator de transport?

ObligaÈ›ia declarării în sistemul RO e-Transport se face doar pentru bunurile cu risc fiscal ridicat transportate cu categoria de vehicule rutiere prevăzute prin ordinul ANAF/AVR sau indiferent de mijlocul de transport rutier utilizat?

SituaÈ›ia expusă este reglementată de art. 2 pct 9 lit. f) din OUG 41/2022. Pentru transporturile interne datele vor fi declarate de furnizor conform art.8 lit. c) din OUG nr. 41/2022 indiferent de organizatorul transportului. Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizării în sistemul Ro e-Transport sunt cele care au o masă maximă autorizată de minim cu 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puÈ›in unei relaÈ›ii comerciale care face obiectul transportului.(art. 1 alin (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022)

25

Este obligatorie obÈ›inerea codului UIT pentru transportul bunurilor cu risc între două puncte de lucru ale aceluiaÈ™i operator economic, situate pe teritoriul României?

Conform art. 2 pct. 9 lit. f) din OUG nr.41/2022 pentru transportul BRFR aparÅ£inând aceluiaÅŸi operator economic între două locaÅ£ii situate pe teritoriul naÅ£ional de la locul de încărcare până la locul de descărcare este obligatorie obÈ›inerea codului UIT.

26

Cum se calculează ”contravaloarea bunurilor transportate”?

Presupunând că expresia ”contravaloarea bunurilor transportate” se referă la prevederile art. 4 alin. (1) lit a) din OUG nr.41/2022 ”a) module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri prin care sunt înregistrate datele referitoare la expeditor ÅŸi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile ÅŸi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare ÅŸi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum ÅŸi codul UIT generat;” contravaloarea bunurilor transportate se va obÈ›ine prin înmulÈ›irea preÈ›ului/valorii unitar/unitare  cu cantitățile/numărul de produse transportate.

27

Pentru transporturi provenind din UE care ajung în depozitele unei societăți, produsele sunt sortate pe destinaÈ›ii È™i transmise spre acestea (sau posibil cu o altă oprire la un alt depozit, iar ulterior marfa este împărÈ›ită pe localitățile din judeÈ›ele arondate respectivelor depozite) împreună cu alte mărfuri (unele supuse declarării, altele nu), raportat la prevederile art. 8 din OUG nr.41/2022,  cine are obligaÈ›ia declarării în Sistemul Ro e-Transport acestei livrări, având în vedere că sunt cel puÈ›in 3 camioane implicate în această rută.

ÎnÈ›elegem că operaÈ›iunile descrise se subscriu iniÈ›ial unei achiziÈ›ii intracomunitare de bunuri, situaÈ›ie în care conform prevederilor art. 8 alin (1) lit. b) din OUG nr.41/2022 obligaÈ›ia de declarare în sistemul RO e-Transport revine beneficiarului din România, urmată de un transport pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat pentru care conform prevederilor art. 8 alin (1) lit. c) obligaÈ›ia de declarare în sistemul RO e-Transport revine furnizorului din România.

28

În situaÈ›ia în care marfa se colectează de o societate din România în Bulgaria, se depozitează în România, după care este transmisă tot prin camionul societății române în Austria (expeditorul este în Bulgaria, destinatarul este în Austria), cum se va emite UIT în această situaÈ›ie È™i cine are obligaÈ›ia declarării în sistemul RO e-Transport?

SituaÈ›ia descrisă este reglementată de prevederile art. 2 pct. 9 lit. g) din OUG nr.41/2022 iar conform art. 8 alin. (1) lit. d) obligaÈ›ia de declarare a transporurilor revine firmei care depozitează marfa în România atât pentru transportul din Bulgaria în România cât È™i pentru transportul din România în Austria.

29

Pentru transportul în grupaj (atât mărfuri cu risc fiscal ridicat cât È™i mărfuri care nu fac parte din această categorie), raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022, ar trebui să declarăm absolut toate mărfurile pe care le transportăm?

Art. 1 alin (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022 prevede faptul că prin sistemul RO e-Transport sunt monitorizate categoriile de vehicule rutiere care au o masă maximă autorizată de minimum cu 3,5 tone, încărcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, aferente cel puÈ›in unei relaÈ›ii comerciale care face obiectul transportului. Astfel, raportat la prevederile art. 12 din OUG nr. 41/2022 în sistemul RO e-Transport vor fi declarate numai tranzacÈ›iile care includ transportul BRFR ce îndeplinesc condiÈ›iile din procedura de utilizare È™i funcÈ›ionare a sistemului RO e-Transport.

De exemplu: Un transport în sistem grupaj conÈ›ine 4 loturi de marfă, astfel: lot A format din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR, lot B format din bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar È™i din BRFR care nu îndeplinesc condiÈ›iile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei, lot C format numai din bunuri care fac parte din categoria BRFR care îndeplinesc condiÈ›iile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei È™i lot D format din  bunuri care nu fac parte din categoria BRFR dar È™i din BRFR care îndeplinesc condiÈ›iile masă brută totală mai mare de 500 Kg sau o valoare totală mai mare de 10.000 lei. În acest caz în sistemul RO e-Transport vor fi declarate toate bunurile transportate aferente loturilor C È™i D.(art. 3 alin (5) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022).

30

În situaÈ›ia în care expeditorul a declarat marfa, aceasta a ajuns în depozitul unei societăți de transbordare, iar în momentul în care aceasta va fi încarcată spre distribuÈ›ie, societatea are obligaÈ›ia de a introduce alte date, ceea ce contravine art. 11, paragraful 3. Vă rugăm să ne explicaÈ›i cum se va aplica OUG nr. 41/2022 în aceasta situaÈ›ie.

Conform art. 2 pct 9 din OUG nr.41/2022 în sistemul RO e-Transport se declară  transportul pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat. Mutarea succesivă a respectivelor BRFR cu îndeplinirea condiÈ›iilor prevăzute în art. 1 alin (3) din Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022, presupune obÈ›inerea unui nou cod UIT. OperaÈ›iunea de distribuÈ›ie presupune alte date referitoare la cantitățile transportate, mijloacele de transport utilizate, locurile de încărcare/descărcare, etc., fapt ce necesită obÈ›inerea unui nou cod UIT ce va fi preluat pe documentele de transport aferente autovehiculului cu care se face distribuÈ›ia.

31

Care este valoarea mărfurilor la care se va raporta operatorul, acesta fiind doar un transportator?

În situaÈ›ia în care operatorul are doar calitatea de transportator, firma nu are obligaÈ›ii în ceea ce priveÈ™te declararea transportului în RO e-Transport. Conform art. 8 alin. (1) din OUG nr. 41/2022 obligaÅ£ia declarării în Sistemul RO e-Transport nu revine transportatorului.

32

OUG nr. 41/2022 sancÈ›ionează la nivelul utilizatorului (e.g. beneficiarul în cazul AIC, import) declararea în sistemul RO e-Transport a unor cantități diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. De clarificat dacă în fapt sunt sancÈ›ionate diferenÈ›ele identificate faptic la recepÈ›ie de către beneficiar față de cantitățile confirmate de către expeditor. Cum ar putea fi mai curând raportate/declarate astfel de neconcordanÈ›e care ar putea de altfel fi întâlnite în practică?

OUG nr. 41/2022 sancÈ›ionează declararea  în Sistemul RO e-Transport a unor cantităţi diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri. În situaÈ›ia în care la recepÈ›ie sunt constatate cantități diferite în raport de cele comandate sau când nu este recepÈ›ionată întreaga cantitate de bunuri comandate, beneficiarul va selecta în zona Confirmare transport a aplicaÈ›iei RO e-Transport opÈ›iunea Confirmat parÈ›ial sau Infirmat, după caz, cu posibilitatea de a menÈ›iona cauza în câmpul de date Comentariu confirmare, È›inând cont de modificările intervenite în raport cu datele declarate iniÈ›ial.

33

În cazul unor exporturi care se vămuiesc în alt stat membru se va declara ceva în Ro E-transport? Și cum? De exemplu: un furnizor de fructe din România transportă bunurile cu un transportator român, din Romania până în FranÈ›a unde se fac formalitățile vamale de export È™i apoi mai departe în UK. Ce se declară în acest caz în E-transport?

Având în vedere prevederile art. (2) pct. 9 lit. d) din OUG nr. 41/2022, referitoare la monitorizarea transporturilor pe teritoriul naÅ£ional al bunurilor cu risc fiscal ridicat (BRFR) care fac obiectul exportului de la locul de încărcare situat pe teritoriul naÅ£ional până la biroul vamal de export situat pe teritoriul naÅ£ional, È™i È›inând cont de spiritul actului normativ ce prevede ca regulă generală monitorizarea transporturilor cu BRFR pe teritoriul naÈ›ional, transportul BRFR reprezentând exporturi care se vămuiesc în alt stat membru se vor declara în RO e-Transport.

34

În cazul importurilor, locul de încărcare reprezintă È›ara de proveniență sau locul unde au fost efectuate formalitățile vamale?

Potrivit art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, în sistemul RO e-Transport se declară transportul bunurilor provenite din import de la locul de import ÅŸi până la locul de descărcare situat pe teritoriul naÅ£ional. Astfel, în cazul importurilor se va declara transportul intern numai de la biroul vamal de import până la locul de descărcare situat pe teritoriul naÅ£ional.

35

Pentru o societate care importa bunuri din categoriile cu risc fiscal ridicat È™i aceste bunuri sosesc cu vaporul într-un port din România unde sunt descărcate, pentru transportul rutier al bunurilor din port la sediul societății este nevoie de cod UIT?

Dacă societatea vinde bunurile direct din port unui alt partener È™i acesta se ocupă pe cont propriu de transportul rutier al bunurilor la sediul sau este nevoie de cod UIT? În acest caz cine declară transportul în sistemul e-transport?

Conform art. (2) pct. 9 lit. c) din OUG nr. 41/2022, în sistemul RO e-Transport se declară  transportul bunurilor provenite din import de la locul de import ÅŸi până la locul de descărcare situat pe teritoriul naÅ£ional. În situaÈ›ia expusă, apreciem că, dacă formalitățile vamale de import se efectuează la biroul vamal din port, este necesar ca transportul să fie declarat în sistemul RO e-Transport de către beneficiarul bunurilor importate, pe ruta de la locul de import la locul de descărcare a bunurilor. În situaÈ›ia în care bunurile sunt comercializate către un alt beneficiar după efectuarea operaÈ›iunilor vamale dar înainte ca mijlocul de transport să parăsească locaÈ›ia biroului vamal, transportul BRFR va fi declarat în sistemul RO e-Transport de acelaÈ™i contribuabil în calitate de furnizor.

Dacă importul se face la biroul vamal din incinta portului din România, este necesar un cod UIT pentru transportul mărfurilor către locul de descărcare situat în România. Nu este necesar codul UIT pentru mărfurile aflate sub supraveghere vamală (ex: tranzit)

Dacă mărfurile sunt vândute È™i rămân sub supraveghere vamală, nu este necesar cod UIT.

 

[1] Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului  Nr. 41/2022 din 8 aprilie 2022 pentru instituirea Sistemului naÅ£ional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport ÅŸi de abrogare a art. XXVIII din OrdonanÅ£a de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum ÅŸi pentru modificarea ÅŸi completarea unor acte normative, publicată în în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 11 aprilie 2022.

 

 

[2] Ordinul comun al preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală È™i al preÈ™edintelui Autorității Vamale Române nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare È™i funcÈ›ionare a sistemului naÈ›ional privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, publicat în  Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 656 din 30 iunie 2022.

 

[3] Ordinul preÈ™edintelui AgenÈ›iei NaÈ›ionale de Administrare Fiscală nr. 802/2022 din 29 aprilie 2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport, publicat în  Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 430 din 3 mai 2022.

 

  Harta DGAF
bucurestiploiestigalaticraiovabrasovtimisoaraclujiasi